Jaa kamp en verhuisd!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jantien Traa - WaarBenJij.nu Jaa kamp en verhuisd!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jantien Traa - WaarBenJij.nu

Jaa kamp en verhuisd!!

Door: Jantien

Blijf op de hoogte en volg Jantien

10 April 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Weer een berichtje van mij, nu vanuit Claremont/Newlands – Groote Schuur!
Dinsdagavond zijn we naar Mojo’s geweest. Het eten was heerlijk en de sfeer was super. We werden voor het eten op een Afrikaanse manier geschminkt en mensen maakten Afrikaanse muziek. We hebben gegeten in een boomhut, echt lachen! Annemieke reed en Merel moest de kaart lezen hoe we moesten rijden. Het was een hele trip maar na ongeveer 2 uur rijden zijn we er toch gekomen haha! De terugweg was een ander verhaal.. We waren verdwaalt en op een gegeven moment kwamen we in Woodstock (een slechte buurt) bij een aantal zwerverwoningen. Weg wezen hier dachten we! De weg was doodlopend en aan het einde zagen we de tenten van lappen stof. Annemieke wilde de auto snel omdraaien haha, en toen sloeg haar de auto ook nog af! Na een tijdje waren we weer thuis en gingen we vroeg slapen want het zou een zware week gaan worden.
Woensdag was het zover. Ik ging op kamp met mijn klas en mentor (Miss Harrower). Ze had mr. Goodwin (leerkracht van class 6) meegevraagd omdat het haar eerste kamp was in Zuid Afrika en ze het een grote verantwoording vond midden in de bush bush. Haha!
Het was 2 uur rijden voordat we er waren. Onderweg zagen we Townships en de mensen van de Townships stopten met lopen en keken hun ogen uit naar de busjes waarmee wij reisden naar het kamp. Het kamp (Bonamazi Adventures) lag bij de Breede rivier dicht bij de Oranje rivier. Daar waren de overstromingen geweest voordat ik naar Zuid Afrika vertrok. Ik heb hier echter niets van weer gezien op het kamp.
Toen ik bij het kamp aankwam keek ik mijn ogen uit. Het lag aan een grote rivier en de omgeving was geweldig! Het zand stoof hoog op toen we parkeerden. De begeleiders en de eigenaren van het kamp stonden ons op te wachten. Ze verwelkomde ons hartelijk en lieten ons het kamp zien. Alles was natuur-vriendelijk gemaakt. De stenen van het grote huis waren uit de rivier gegraven.
Het water van het zwembad was uit de rivier. Het drinkwater pompten ze zelf op en filterden ze ook zelf. De kinderen vonden het geweldig.
Toen we onze spullen hadden neergezet gingen Miss Harrower en Mr Goodwin naar hun eigen kamer, maar ik wilde graag de introductie van de begeleiders aan de kinderen zien. Ze vertelden hen de regels op het terrein en wat hen te wachten stond. Tevens vertelden ze dat er slangen en schorpioenen waren op het kamp. Mijn ogen werden erg groot! De jongen van het kamp moest al lachen om mij (haha niet grappig).
We hebben die dag een einde geraft met de leerlingen, dat was erg leuk. Dit deden ze om ze alvast te laten wennen aan het sturen op zo’n boot voor de grote tocht van 3,5 uur op donderdag. Die avond werden de kinderen verdeeld in 3 groepen en werd er een wedstrijd gehouden wie het lekkerste een ‘Potjie’ kon maken. Dat is typisch Afrikaans. Eigenlijk gooi je alles in een pan, met de juiste kruiden en de juiste groenten en vlees.. erg lekker als het lukt! De leerlingen mochten zelf de kruiden en groenten bepalen. Wat een feest! Maar ze deden erg hun best en waren erg fanatiek om te winnen met hun Potjie! Uiteindelijk hebben we met z’n allen ervan gegeten en waren Miss Harrower, Mr Goodwin en ik de jury. Groep 1 had gewonnen! Alle leerlingen aten goed van het eten, want ze hadden het uiteraard zelf gemaakt, erg handig!
Die avond gingen we op Night Hike. We moesten dichte schoenen aan en een lange broek ivm de insecten en andere dieren. De begeleiders gingen voor- en achterop. Onderweg hebben we 5 schorpioenen gezien! De begeleiders hadden een blacklight bij zich want het blijkt dat schorpioenen oplichten in dat licht. En ja hoor, ze werden knal geel! Geweldig! Whaaa! Wat spannend! Van heeeeel erg giftig tot wat minder giftig. Ik vond het echt super om ze in levende lijve te zien. Maar ook super eng wat ze liepen gewoon over de weggetjes en in de bosjes.
De volgende dag ging ik er om half 7 uit. ze hadden mij een douche aangewezen waar ik mocht douchen. Daar heb ik mij een half uur vermaakt, en toen ik boven kwam hadden de eigenaren koffie voor mij klaarstaan. Héérlijk! Daarna hebben we met de leerlingen 3,5 uur geraft op de Breede Rivier. Het was echt super vet! Maar ook erg zwaar. De leerlingen hebben het super gedaan, en hebben bijna niet geklaagd. Mijn boot met leerlingen (waar ik achterop zat om te sturen) heeft natuurlijk als eerste de finish behaalt, hahaha! Ja wij waren erg fanatiek. Een aantal meters voordat ik de finish behaalde zag ik een boot voorbij komen. Ik dacht: ‘dat kan niet!’. Het was Miss Harrower, die werd voortgetrokken met haar boot met leerlingen omdat ze niet meer kon, ze was gebroken haha! Daar ging haar reputatie… haha wat moest ik lachen!
Die avond hebben we marshmallows gebraaid in het vuur en met de leerkrachten een wijntje gedronken. Het was heerlijk. Het weer was lekker, en de leerlingen gedroegen zich goed.
later op de avond raakte ik aan de praat met 1 van de begeleiders. We zaten lekker rond het kampvuur totdat ik vertelde dat ik er eigenlijk wel van baalde dat ik geen foto had gemaakt van de schorpioenen. Hij zei direct dat we nog wel even op pad konden gaan (11uur ‘s avonds). Nou, dat liet ik mij geen 2e keer zeggen haha! Hij haalde zijn blacklight op en daar gingen we, de bush bush weer in. Ik vond het deze keer nog spannender en na ongeveer 10 minuten zagen we hem.. een hele giftige! Ik heb geprobeerd foto’s te maken maar ze zijn niet echt duidelijk geworden helaas .
Vrijdag zijn Hanneke, Lars, Marinne, Melissa en ik uit eten geweest bij Mimmos. Onze laatste keer! Want de volgende dag zouden we verhuizen naar de Groote Schuur. We hebben uitgebreid afscheid genomen, en voor het eerst had ik de kortingskaart niet vergeten mee te nemen.. haha of niet Hanneke (van Dalen)??!
Zaterdagochtend zijn Melissa en ik er vroeg uit gegaan om cadeautjes te kopen voor onze mentoren en voor de mensen van de Timour Hall Villa. We hebben afscheid genomen en zijn vertrokken naar de Groote schuur. Lars (de vriend van Hanneke) had eerst met Hanneke haar spullen erheen gebracht met de auto. Daarna haalde hij ons op en brachten we onze spullen naar de Groote Schuur. Daar zagen we direct de andere studenten uit Nederland. We hebben onze spullen naar neergezet en onze bedden uitgeprobeerd. Zoals we hadden gehoord was dit echt niet te doen.. De matrassen waren echt SUPER dun, maja.. haha!
Melissa en ik zijn die middag voor het eerst naar een Rugby wedstrijd geweest. Dat is hier echt een Big Deal in Zuid Afrika. Het was super! Daarna zijn we terug gegaan naar het verblijf. Het was erg gezellig en we zijn die avond wezen stappen in Tiger Tiger met z’n allen. En ja hoor, daar zagen we alle rugby spelers van De Reds uit Australië van de wedstrijd die we bekeken hadden.
Zondag zijn we naar het strand geweest (Campsbay). Het was heerlijk. Omdat we de eerste nacht allemaal zo slecht hadden geslapen op onze matrassen zijn we daar in slaap gevallen haha. Om half 5 werden we wakker! We zijn toen terug gegaan en toen zagen we Sanne en Quincy (ook studenten van een pabo in Nederland). Die hebben ons even rondgeleid door de rest van de Groote Schuur. Ze hebben ons geholpen met het vinden van een 2e matras op ons bed haha, ook hebben we nu stoelen op onze kamer.
Morgen begint ons laatste weekje stage en ik heb er nu al weer zin in om er heen te gaan. Morgen ga ik mijn ‘Problem Solving’ les geven van Mathematics en voor de rest zijn het veel vakken die worden gegeven door vakleerkrachten. Komende woendag ga ik afscheid nemen van de klas en dan kom ik de donderdag nog naar school voor Ancient Civilisations day. Dan gaan Miss Harrower en ik verkleed als Grieken en gaan we ons klaslokaal versieren in Griekse stijl. Ook worden alle werkjes van de leerlingen tentoongesteld en kunnen de ouders deze bekijken. Dat is wel leuk omdat er ook veel werkjes worden tentoongesteld die ik met de leerlingen gemaakt heb. Vrijdag hebben Melissa en ik een afscheidsborrel met het personeel bij een pub in Kenilworth. Dit is voor alle leerkrachten omdat ze dan vakantie hebben, erg leuk! Ik ga nog meer foto’s bij dit verhaal uploaden, maar dat duurt hier vandaag erg lang dus dat komt nog!
Morgen is ons eerste ontbijt hier in de Groote Schuur, haha, ik ben benieuwd! Ook naar het avondeten (waar we al vele verhalen over hebben gehoord). Nog 3 weekjes en dan komen mijn ouders en Ina en Sas, whoehoe!!!!

Veel liefs,

  • 10 April 2011 - 21:45

    Huub:

    Wow wat een super gaaf verhaal weer! Nog heel veel plezier;

  • 11 April 2011 - 14:40

    Wilma:

    Wat een prachtig verhaal Jantien Super !!!!!!
    Het zal een geweldige ervaring geweest zijn op kamp, dat kun je lezen maar ook de foto's zijn erg mooi.
    Donderdag over twee weken !!!!!!!
    Vrijdag gaan we met Sas en Ina naar Hengelo voor ons internationale rijbewijs, en dan natuurlijk de twee wezen. :D :D :D
    Veel plezier, SLAAP LEKKER en EET SMAKELIJK in de GROOTE SCHUUR. :D :D :D
    Dikke Kus Mama.

  • 12 April 2011 - 13:05

    Esther:

    Wat een avontuur weer!! Erg leuk om te lezen..
    Mooie foto's weer om een beeld te krijgen bij je verhaal..
    Geniet er nog van!
    X

  • 12 April 2011 - 17:31

    Jolien Und Matties:

    Jantien:D toffe foto's en wederom weer een mooi verhaal! Wat gaaf met die schorpioenen:D
    Stoer man! Best wel spooky dat ze dan oplichten haha! je maakt genoeg mee :D dat lezen we wel! Pa en Ma komen al bijna he :D tof man!
    Dikke knuffel jo und matties

  • 13 April 2011 - 13:40

    San:

    Jezus wat een lange verhalen weer. Je lijkt Hannes wel ;)!!
    Maar hoe dan ook, ze zijn en blijven erg leuk.
    Jantien op vakantie, overal in het verhaal vind je Jantien terug..hahaha!! Heerlijk die beeldvorming ;).

    Have fun girl!!


  • 14 April 2011 - 09:33

    André:

    Hoi Jantien, geweldig verhaal. Ik heb voor het Sharkcagediving al een onderwatercamera kunnen regelen. Eten viel mee in de Groote Schuur, hoorde ik. Misschien moeten we daar dan samen maar eens eten??!! In Swaziland zijn wat protesten bezig, dus dat gaan we goed volgen. We bellen nog of skypen.
    Groeten, xxx papa.

  • 14 April 2011 - 12:55

    Jantien:

    Haa pap, ja ik hoorde al van een aantal leerkrachten hier dat het niet zo geweldig ging op het moment in Swaziland.. ff afwachten dus! Heb vandaag afscheid genomen van alle kindjes, heel lief haha! Jammer hoor..
    Maar ook wel weer fijn, nu lekker vakantie! Naja, natuurlijk nog wel ff bezig af en toe voor het onderzoek.
    Heb vandaag mijn stage in Nederland gebeld (Holten), en alles ging daar ook helemaal goed!

  • 15 April 2011 - 07:02

    Claudia:

    Hey Jantien,
    Wat een geweldig verhaal weer!!! Had van je mams al gehoord dat je het fantastisch hebt gehad op kamp. Hele ervaring of niet dan! Afscheid nemen van de klas zal wel even moeilijk geweest zijn na zo'n tijd. Maar je hebt een super vooruitzicht. Over 2 weekjes zie je jouw ouders en Sas en Ina weer! En dan heerlijk rondreizen en nog meer zien....
    Lieve Jantien, we wensen je nog een hele fijne tijd in Zuid Afrika en alvast heel veel plezier met de rondreis!!!

    Groetjes,
    De Buurtjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Jantien

Iets korts over mijzelf? Nou okee.. Ik zit in mijn 3e jaar v.d. Pabo @ Edith Stein.. Als het goed is het laatste jaar ! :D Verder ga ik veel stappen en hou ik wel van een potje volleybal / gitaar spelen ;)

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 116950

Voorgaande reizen:

23 Januari 2011 - 20 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: