Al 1 maand - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jantien Traa - WaarBenJij.nu Al 1 maand - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jantien Traa - WaarBenJij.nu

Al 1 maand

Door: Jantien

Blijf op de hoogte en volg Jantien

24 Februari 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal! Nu alweer 1 maand in Zuid-Afrika.. de tijd vliegt zeg!

De afgelopen weken heb ik me veel bezig gehouden met stage en mijn onderzoek op de International School. Elke maandag t/m woensdag ben ik in de klas en donderdag en vrijdag moet ik mij bezighouden met het onderzoek. Omdat wij in ons verblijf geen internet hebben gaan Melissa en ik op vrijdag altijd naar stage om daar aan ons onderzoek te werken met internet.
Hanneke heeft gisteren een internet-dongel gehaald en deze doet het goed. Ik ga nadat ik dit verhaal heb geplaatst ook zo’n dongel halen zodat ik vanuit mijn verblijf heerlijk achter mijn laptop kan internetten.:D

Het lesgeven is echt heel erg leuk om te doen. Elke dag geef ik een rekenles en ik heb ook al ‘science’ gegeven. Het was soms erg lastig, omdat de leerlingen met rekenen allerlei dingen voor het eerst krijgen uitgelegd, en ik dat moet doen in het Engels. Zoals afgelopen week, toen moest ik de leerlingen uitleggen wat staafdiagrammen en lijndiagrammen waren, hoe ze deze moesten tekenen en hoe bepaalde diagrammen moesten aflezen (de leerlingen hadden nog nooit een diagram gezien!).

Er zit erg veel niveauverschil in de klas en de leerkracht heeft met alle vakken de groepsindeling anders. Met rekenen zitten de minder sterke leerlingen vooraan, aan de zijkant de gemiddelde leerlingen, en achteraan de sterke rekenaars.
op mijn school maken ze vrijwel geen gebruik van methodes. Wel hebben ze voor het vak rekenen een aantal boeken die ze soms gebruiken. Voor de rekenlessen die ik geef moet ik dus vaak het materiaal zelf bij elkaar zoeken. Ik lees dan de leerdoelen door en maak hierbij de lessen met activiteiten en powerpoints (haha, hoezo ik hou van powerpoints of niet groep 7/8b?!)

Volgende week ga ik verder met de science lessen. Het gaat over het meten van de hartslag. Een erg leuk onderwerp waarbij ik de leerlingen zelf onderzoek laat doen.
De leerlingen van de hele school moeten elke dag een uniform dragen met bruine schoenen eronder. Ze noemen de leerkracht Miss, en benoemen haar bij de achternaam. Mijn mentor komt zelf uit Londen en geeft voor het eerste jaar les op deze school. De leerlingen krijgen al erg vroeg Spaans, Afrikaans en Frans en daar zijn speciale leerkrachten voor.

Elke vrijdag is er op mijn stage een gezamenlijke bijeenkomst waarbij elke week een andere klas een klein toneelstukje moet doen. Daarna moeten alle leerlingen van Key 2 (dat is groep 5,6,7,8 ongeveer in Nederland) bidden. Vervolgens krijgen leerlingen die de afgelopen week goed hebben gewerkt een soort oorkonde. Van elke klas kunnen er een aantal leerlingen een oorkonde krijgen (bijvoorbeeld voor een netjes geschreven opstel, of voor een mooie spreekbeurt etc). Alle namen van de leerlingen die een oorkonde hebben gekregen worden door de directeur in een bak gestopt. Vervolgens worden er een aantal namen uit de bak getrokken. Deze leerlingen mogen dan de week erop zonder uniform naar school. Dat is een soort beloning voor goed gedrag.

Ook was Melissa afgelopen dinsdag jarig. We hebben haar in de nacht om 12uur wakker gemaakt en het 1e cadeautje gegeven. Vervolgens kreeg Melissa op stage nog een aantal leuke dingen en toen we terug kwamen bij het verblijf hebben we haar de rest van de cadeaus gegeven. We hebben haar toen een boa en een kroon gegeven die ze die avond op moest doen met stappen. Tevens hebben we haar ringetjes voor om haar wijnglas gegeven (Afrikaanse), chocoladerepen, een diner + vervolgens stappen op onze kosten en tot slot een ‘winetasting ‘voor de volgende dag. We zijn toen naar Groot Constantia geweest en dat was echt super gezellig! Het was echt een prachtige wijngaard en het was prachtig weer! Ik heb nog nooit zulke lekkere wijnen geproeft.

Oh ja, we zijn ook nog naar de Green Market Square geweest.. erg leuk!

Morgen ga ik weer naar stage. Zaterdag gaan we ons visum aanvragen bij Homeaffairs en zondag gaan we weer in het ‘bakkie’ naar Houtbay, Seapoint en het Waterfront. Ik laat me verrassen! Haha!
Tot snel weer x! :D

  • 24 Februari 2011 - 11:21

    Anne:

    Helleu :-)
    Klinkt echt alsof je t daar super naar je zin hebt chick! Fijn! Maar een maand al joh, pfff.. Had me niet gerealiseerd dat we al zo lang zonder je moeten!
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen (liever niet weer zulke acties als je met je portemonnee aub, haha) en nog heel erg veel plezier!
    Vraag me trouwens ook serieus af hoe erg wij duo penotti zullen zijn als je terug komt, hahaha.
    Liefs!!

  • 24 Februari 2011 - 11:26

    André:

    Hoi Jantien, leuk verhaal over je stage. Lijkt me ingewikkeld om e.e.a. in het Engels uit te leggen. Is dat Home-affairs op zaterdag open? Heb je mijn mail gekregen met de bijlage? Leuk dat jullie Melissa zo hebben getrakteerd. Nou, veel plezier nog en tot over 9 weken.
    Groetjes, je VADER.

  • 24 Februari 2011 - 12:28

    San:

    Aaah.. weer eens een verhaal zonder spannende dingen :).

    Leuke verhalen over school hoor. Ineens denk ik dat je een studiebol bent :P.

    Have fun en succes met alles :)

  • 24 Februari 2011 - 12:45

    Wilma:

    Hallo Moppie.

    Leuk om ook eens wat te lezen over je school, weer eens wat anders dan die verhalen over haaien, vage treinreizen enz.. :P :P :P
    Ook leuke foto's, dat zullen de kinderen in Holten ook leuk vinden.
    Ik zie dat je al lekker bruin bent.
    Wat een leuke markt, daar gaan we ook zeker naar toe.
    Nog 9 weken !!!!!!!. :D :D
    Momenteel ligt hier buiten sneeuw, zijn we niet meer zo blij mee.
    Jantien veel plezier, en doe de groetjes aan de meiden.
    Mama ;D ;D ;D

  • 24 Februari 2011 - 14:03

    Jolien:

    Heee Jantien:D krabbel je net!
    Zometeen dus lekker een dongel halen:D goed werk!
    Welke wijnen kun je me aanbevelen??:P doen we met de meiden ook een keer een winetasting:D haha!

    Veel plezier in het bakkie:D dikke kus jolien

  • 24 Februari 2011 - 22:07

    Joke Van Dalen:

    Hoi Jantien,

    Wat leuk om ook jou verhalen te lezen en je foto's te bekijken.
    Wat fijn dat jullie het zo gezellig en goed met elkaar hebben.
    Wat een verschil als je de twee scholen waar jullie stage lopen zo naast elkaar op de foto's ziet.
    Erg leuk om te lezen hoe je lesgeeft en waar je tegen aanloopt, wat anders is (beloningsysteem)dan wat je gewend bent hier in Nederland.

    Groeten voor jullie allevier

    Joke


  • 25 Februari 2011 - 09:41

    Jarno!!:

    Heey!
    Al een maand daar in Zuid-Afrikaa!
    Wij hebben nu lekker vakantie:D
    vandaar nu een berichtje uit Frankrijk:D
    Haha jaa inderdaad die powerpointen..:P
    Geniaaaal!!!
    NOu deee groetuuhh
    Jooo!

  • 28 Februari 2011 - 20:04

    Gerrit:

    Beste Jantien,
    Vandaag nieuwe poging. Ben ik net weer een beetje in de been van de griep, nog net niet in bed gelegen, maar heb we eens beter gevoeld. Op Janny's advies maar even langs de huisarts gegaan en ja hoor, hetzelfde verhaal wat ik al eens eerder had gehoord, dat is niet van gisteren. Maar ik zal niet verder zeuren. Denk ik gisteravond even mijn wekelijkse culumn te schrijven, verschijnt er opeens e.o.a. melding in beeld, klik deze zo maar weg zonder te lezen en ja hoor, alles weg. Toen maar naar bed gegaan, had er flink de pé in. Dus vandaag een nieuwe poging. Ik had vaak van collega's, die altijd in het buitenland werkzaam waren, van mijn vorige bedrijf waar ik werkzaam was iets gehoord over de "International school" en hierbij zelf een bepaald beeld gevormd. Nu ik jouw verslagen lees krijg ik daar toch een geheel ander beeld van en ligt er volgens mij nog een hele uitdaging om hier eens een beetje structuur aan te brengen. Of denk ik nou weer te Nederlands om zich overal mee te willen bemoeien. Je Engels zal in deze korte periode aardig bijgeschaafd worden denk ik, voor de leeuwen geworpen te worden heeft achteraf vaak altijd het beste resultaat, hoewel je in het begin daar anders over zult hebben gedacht. Hier in Deepen is alles nog steeds zoals het was. We kunnen gaan kiezen deze week, hoewel velen daar blijkbaar geen gehoor aan gaan geven, als de prognoses waar worden. Boer zoekt vrouw is afgelopen, maar we vallen zo in een andere reality serie, het afzetten van huidige dictators in Arabische landen. Het is misschien gek, maar je wilt er dagelijks toch naar kijken welke gebeurtenissen en vorderingen er weer hebben plaatsgevonden. Ik weet niet of jij er persoonlijk veel van meekrijgt, maar op dit moment is Libie aan de beurt, maar staan inwoners van andere landen (Jemen, Oman, zelfs China en N-Korea worden al genoemd) al te trappelen om ook hun regering af te zetten. Laten we hopen dat het enigzins in de hand is te houden, want op dit moment kan niemand voorzien wat de werkelijke gevolgen nog zullen zijn, ondanks dat ik hoop dat de bevolking van deze landen vooruitgang zullen boeken. Maar gelukkig zit jij in een Afrikaans land waar dit niet speelt. Ik stop emee, jouw nieuwe verslag zal zo wel weer verschijnen en het is zo weer weekend voor een volgend verhaal.
    Het ga je goed, ook jouw studiegenoten en tot de volgende keer.

    Groetejes Janny en Gerrit

  • 06 Maart 2011 - 10:18

    Madelon:

    HEEY JUFFIE,
    nou inderdaad, je houdt van powerpoints:P
    zo te lezen en te zien heb je het erg gezellig. nou hier is het ook gezellig.
    het haarschooltheater was goed gegaan en ik was Linda De Mol:P
    heeel veeel plezier.
    groetjes madelon

  • 06 Maart 2011 - 21:42

    Gerrit:

    Beste Jantien,
    Wel even moeten nadenken om wel/niet een kort berichtje te schrijven op dit moment. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, wel eerst even met jouw ouders overlegd.
    Het kan altijd gebeuren, je houdt er bij het vertrek rekening mee, maar denkt altijd in je achterhoofd, dit ga en wil ik niet meemaken. Als familie hebben julie al vaker in zo'n situatie gezeten, maar het ging altijd goed. Ik weet dat opa niet gewild zou hebben dat je extra terugkomt en zo was het ook besproken. Maar in deze situatie op zo'n afstand beleef je het waarschijnlijk toch anders als, als je hier was geweest. Het fijne is dat je een opa in herinnering kunt houden die van je hield en ontzettend trots was op zijn kleinkinderen. Een opa met scherpe opmerkingen en duidelijke standpunten waar je hem niet van af bracht, maar ook een opa met een klein hartje. Op verjaardagen altijd van genoten als Alex een scherpe opmerking plaatste waar hij het met eens was en dat dan ok duidelijk liet blijken aan alle aanwezigen. Een aantal jaren na zijn overlijden slaat de romantisering vaak toe en heeft een opa nooit wat verkeerds gedaan. Maar in de praktijk is een opa als klein meisje het einde, in de puberjaren maar een bemoeizuchtig iemand die zich ook nog eens overal mee wil bemoeien en waar je met tegenzin met je ouders naar toe moet en als deze jaren weer voorbij zijn krijg je weer waardering voor hem. En na vele jaren onthoudt je vaak alleen het goede van hem. En zo hoort het ook. Ik denk dat je trots kunt zijn op hem, de kleinkindeen waren alles voor hem en als je jou bij wijze van spreken wat zouden aandoen was hij in staat het vliegtuig te pakken om persoonlijk even af te rekenen met de dader. Je wilt er niet aan denken dat hem wat zou overkomen als jij daar ver weg zit, maar het kan verkeren. Maar je zag Bennie de laatste jaren na het verlies van jou oma toch veranderen, dit had enorme invloed op hem. Ik had dit persoonlijk niet verwacht, maar zo zie je maar weer, een mens is een mens. Jullie kunnen gelukkig terugkjken op een fijne tijd met elkaar, hij heeft een mooie leeftijd zonder lijden bereikt, maar het komt altijd te vroeg. Nu jou opa over is, zoals dat tegenwoordig wordt genoemd, zal hij nog altijd bij je kunnen zijn. Ik zal hier via deze site niet verder op ingaan, maar dit wel een keer persoonlijk vertellen als je terugbent wat wij meemaken. Ik hoop dat je reis/studiegenoten je zullen steunen tijdens deze moeilijke week, maar ik heb daar alle vetrouwen in. Onthoudt je opa als een vriend, waar je als kind veel plezier aan hebt beleefd en nog vaak met plezier aan zult terugdenken. Het komt altijd te vroeg, maar mijn persoonlijke mening is dat je opa op een andere manier verder gaat en ook nog veel voor jou kan betekenen. Onthoud het mooie, ondanks dat je dit moet overkomen tijdens jouw verblijf ver weg, maar de gedachte bij hem te zijn tijdens zijn afscheid is het belangrijkste. Janny en ik wensen je veel sterkte toe tijdens de komende dagen, maar treur niet te lang, dit zou opa absoluut niet willen. Pak de draad weer op en ga weer genieten waarvoor je daar gekomen bent. Het leven is hard, julie hebben dit de afgelopen jaren al moeten meemaken, we zullen het wel nooit begrijpen waarom het zo moet. Veel sterkte en tot een volgend, maar anders, verslag. Groetjes van Janny en Gerrit.

  • 07 Maart 2011 - 08:27

    Jantien:

    Gerrit en Janny, bedankt voor jullie super lieve berichtje! Liefs Jantien

  • 08 Maart 2011 - 17:56

    Gerrit Van Der Kolk:

    dag Jantien,
    dit moet een heel aparte dag voor jou zijn, die je niet gemakkelijk zult vergeten....
    langs deze onsympathieke weg wil ik jou nog condoleren met het verlies van jouw opa, dat is wel een grote smet op jouw fantastische reis, maar
    gelukkig had opa jouw laatst verstuurde kaart nog ontvangen, en had hij al eerder te kennen gegeven dat je niet over moest komen, als er iets zou gebeuren...dat is een schrale troost....Hanneke heeft jouw mooie woorden (brief) heel erg netjes voorgelezen...dapper van haar en
    jouw nicht...
    't Is good zo.....
    hopelijk kun je na vandaag de draad weer een beetje oppakken, en nog volop genieten van de (voorlopig!) laatste 72 dagen in Z. Afrika....
    hartelijk groet
    Gerrit

  • 09 Maart 2011 - 20:26

    Sanne Kh:

    heeej jantien,

    hoe is het met je?
    nog evenetjes en dan ben je alweer thuis joh;) de tijd vliegt echt voorbij!:) ik lees de heerlijke verhalen die je schrijft en de dingen die je meemaakt!:) en vraag natuurlijk ook nog altijd even aan jorien hoe je het hebt!:)
    als je thuis komt moeten we echt ff snel weer dagje gaan plannen om muziek te maken!:)

    zet hem op meid!:) heel veel plezier en geniet van elk moment!:) hoe moeilijk het nu ook is, je kunt het!

    heel veel liefs sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Jantien

Iets korts over mijzelf? Nou okee.. Ik zit in mijn 3e jaar v.d. Pabo @ Edith Stein.. Als het goed is het laatste jaar ! :D Verder ga ik veel stappen en hou ik wel van een potje volleybal / gitaar spelen ;)

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 117000

Voorgaande reizen:

23 Januari 2011 - 20 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: