Afgelopen week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jantien Traa - WaarBenJij.nu Afgelopen week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jantien Traa - WaarBenJij.nu

Afgelopen week

Door: Jantien

Blijf op de hoogte en volg Jantien

10 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi allemaal! Het heeft even geduurd voordat ik weer een verhaal op mijn site gezet heb. Vorige week was een erg aparte week..

Dinsdag gingen Melissa en ik op kamp met class 6 ( ongeveer groep 7/8 in Nederland). Het kwamp was in Rocklands (boven Simonstown). Het was een erg mooie accommodatie met een eigen zwembad voor alleen onze klas. De bungalows (3 stuks, 1 voor mij met leerlingen, 1 voor melissa met leerlingen en 1 voor Chris met leerlingen) lagen in de bergen, met zicht op de zee, prachtig! We hebben veel activiteiten gedaan, georganiseerd door Rocklands zelf, maar ook door ons zelf. Melissa en ik hebben ook met veel activiteiten meegedaan met de leerlingen, dat was echt leuk! We hebben meegedaan met boogschieten, muurbeklimmen, wateractiviteiten, zwemmen en de night-hike.

De night-hike was de eerste avond. Het was erg spannend want elke keer zaten er gaten in het pad wat slangenhollen waren (ieeeehl!). De jongen van Rocklands zei dat de slangen er ‘s avonds niet waren, maar toch erg eng! We moesten ook een keer over een ladder lopen i.v.m. de slangen. Er liepen spinnen over de stenen en weggetjes waar we overheen moesten lopen. Af en toe moesten we voor een spin stoppen en wachten tot hij weg was.

Donderdag was de laatste avond op het kamp. Toen kreeg ik een telefoontje van thuis. Ik hoorde dat opa overleden was. Ik hoopte altijd nog dat het goed zou gaan met opa en het kwam eigenlijk nog wel een beetje onverwacht. Het is nu erg vervelend om zo ver weg te zitten van huis. Alle kinderen van het kamp kwamen naar mij toe en gaven mij een knuffel , erg lief(dat doen ze hier). De volgende ochtend zou ik bezoek krijgen van mijn leerkrachten (Sander en Frans) uit Nederland op het kamp. We moesten een activiteit laten zien op het kamp (vlaggen hijsen). Welke groep het eerste de vlag gehesen had, was de winnaar. Ik heb de leerkrachten de vrijdagochtend verteld dat opa overleden was, toen de knop omgedraaid en de activiteit gedaan samen met Melissa. De activiteit ging erg goed. Sander heeft met de mentor van Melissa gepraat over de voortgang. Sander heeft later die dag ook mijn mentor op de school opgezocht. Alles was helemaal goed! Ik heb er voor gekozen om hier in Zuid-Afrika te blijven. Voordat ik wegging naar Zuid-Afrika ben ik op bezoek geweest bij opa thuis. Hij zei nog dat ik niet terug moest komen uit Zuid-Afrika als er iets met hem gebeurde. Ik heb zondag een erg mooi verhaal voor opa geschreven namens mijzelf, en Hanneke heeft deze erg mooi voorgelezen afgelopen dinsdag op de crematie. Erg knap, lieve Hannes bedankt! :)

Zaterdag zijn Melissa en ik met de grote rode bus (echt toeristisch haha) door Kaapstad gereden. Het is een bus waarbij je betaald voor 1 of 2 dagen (wij hebben 2 gedaan) en dan kun je de hele dag in- en uitstappen in Kaapstad . De bus stopt bij veel verschillende plekken en kun je elke 15 minuten bij elke plek weer instappen. Het was die dag echt ontzettend warm! We hebben geluncht in Groot Constantia (erg mooi) en daarna hebben we de bus weer gepakt en zijn we gestopt in een Township. We (Melissa en ik waren de enige) kregen een rondleiding van een ‘local’ in de Township. We mochten een aantal woningen in en hebben daar de kerk bekeken. Het was erg vreemd om te zien én te gaan bekijken hoe de mensen daar wonen. We mochten foto’s maken en je kon ook zien dat de bevolking er absoluut geen moeite mee had dat er mensen kwamen kijken. Ze zullen het wel gewend zijn. Maar toch..
We vonden het wel iets wat we gezien moeten hebben hier in Zuid-Afrika, vooral omdat je elke dag het grote verschil tussen arm en rijk weer ziet.
Ook hebben Melissa en ik veel gezien over het verschil tussen blank en zwart. Het is niet lang geleden dat hier in Zuid Afrika verschil werd gemaakt in blanke mensen en zwarte mensen. Ook zagen we nog een monument, 2 banken waarop stond: only white people. Onvoorstelbaar!
Melissa en ik kwamen erachter in de bus dat we met ons ticket ook de zondag nog konden reizen in de rode bus, en dat hebben we dan ook gedaan. We zijn zondagochtend om 8uur eruit gegaan om het Castle of Good Hope te gaan bekijken. Die middag zijn Hanneke, Marinne, Melissa en ik naar Kommetjie gegaan. Daar hadden we een meeting met alle Nederlandse studenten en de leerkrachten. We hebben toen voor het eerst gereist in een zo’n busje voor de locale bevolking. Erg spannend maar het was goedkoper haha! Ook Brian (de directeur van de school van Hanneke – mijn zus vorig jaar) was er. Het was erg gezellig en Brian omhelsde me direct haha. We hebben wat gedronken in het huis van Brian en zijn toen naar het strand gelopen. Daar hebben Marinne, Brian en ik als enige echt in het water gezwommen. Het water was erg koud maar na een tijdje erg lekker. Daarna zijn we teruggelopen naar het huis van Brian met alle studenten en hebben we daar wat gedronken en gegeten.
De afgelopen week heb ik erg veel lessen gegeven. Lifeskillss, reasoning, mathematics, literacy en science. Dat was erg leuk en ook erg leerzaam. De school gebruikt vrijwel geen methodes dus de lessen moet je een eigen invulling geven. De les lifeskills deed ik over relationsships. Dat was erg interessant omdat bijna elke leerling is verhuisd, en opnieuw heeft moeten beginnen met vrienden maken etc. Ook merkte ik dat de leerlingen er wel graag over wilde praten. Veel leerlingen zijn al meerdere keren verhuisd omdat bijv. hun vader weer voor 2 jaar ergens anders gaat werken, en dan nog weer ergens anders heen gaan etc.
Gisteravond hebben we de Nederlandse leerkrachten van de pabo, een aantal studenten en Brian (de directeur) uitgenodigd voor onze braai bij ons verblijf. Dat was erg gezellig. Ik heb mijn gitaar die avond nog weer voor de dag gehaald en ik heb gitaar gespeeld en gezongen met Marinne. Echt leuk!

Morgen gaan Melissa en ik naar stage (we worden weer opgehaald net zoals elke ochtend om 06:15) pff.. en gaan dan werken aan ons onderzoek. Ook ga ik de enquête afnemen met de leerlingen. Aankomende zaterdag gaan we cultureel doen. We willen hier in Kaapstad het slavenmuseum bezoeken, het lijkt ons erg interessant!
Oh ja, we zijn ook weer met het bakkie geweest (Marrinne, Hanneke en ik). Melissa had hoofdpijn en kon helaas niet mee. We hebben zijn naar het Waterfront, Houtbay, en het Llandudno beach geweest. Deze zondag gaan we weer naar het concert in Kirstenbosch. Dat is echt super!! We zijn er 1x vaker geweest. Iedereen zit dan op zijn/haar grote picknickhanddoek en heeft lekkere drankjes en eten bij zich. Er komt dan elke keer een band met super goede muziek. Het is dan ook echt heel druk. De vorige keer zag ik een leerling met haar ouders uit mijn stageklas, erg grappig.
Ik ga nu stoppen en een film kijken met Melissa in het verblijf (Dirty Dancing 1 & 2).

Iedereen erg bedankt voor de lieve berichtjes, erg fijn! X Jantien :D

  • 10 Maart 2011 - 13:48

    Inge:

    Hoi Jantien, ik hoorde het van je opa.
    Ik denk een verstandig besluit ook al denk je er nu misschien stiekem toch nog anders over. Goed te horen dat je stage goed gaat. Uiteraard had ik niet anders van jou verwacht!!
    Veel plezier nog.

  • 10 Maart 2011 - 14:03

    Joke:

    Hoi jantien
    bedankt nog voor je leuke kaart!(je bent wel wat veranderdHa,Ha,ha)
    Wij lezen elke keer weer met veel plezier jou belevenissen,en dat zijn er uiteraard wel weer wat!Ook leuke foto"s,het valt ons wel op dat je (bijna)op elke foto wel een ander drankje in de hand had!!!Afgelopen week was wel een rara week voor jou,met een dubbel gevoel maar gelukkig had je voor vetrek nog een fijn gesprek met ops gehad.
    Geniet er nog lekker van en over 7 weken komen je ouders al .......Als we de postcode loterij winnen boeken we alsnog bij ha,ha,ha.
    gr van de rest van de Tokkies!
    Je had een mooi verhaal over Opa Bennie geschreven

  • 10 Maart 2011 - 14:55

    Esther:

    Hey Jantien,
    Foto 100_3573 is Houtbaay of niet? Ik heb daar in die groene "hutjes" voor het eerst inktvis gegeten volgens mij..
    Veel plezier bij Kirstenbosch.. Hebben ze vaak goeie muziek!!
    X

  • 10 Maart 2011 - 15:14

    Jolien:

    Joo Jannes:D wat leuk om even met je te babbelen haha!
    Wat een mooi en vooral compleet reisverslag weer!
    zoals ik al zei, mooie brief! en goed gedaan door Hanneke!

    Wat leuk die invulling van de lifeskills over relationsships, lijkt me erg interessant! En gaaf dat je daar ook muziek gemaakt hebt:D met Marinne!

    Veel plezier, liefs:D

  • 10 Maart 2011 - 15:18

    Anne:

    Hee!
    Hoe is het nou? Ben iig blij om te lezen dat je ondanks alles het nog wel naar je zin hebt daar! :-)
    Liefs en knuffel! ;-)

  • 10 Maart 2011 - 15:54

    Matthijs:

    Hee Jantien!
    wat leuk om weer wat van je te horen! Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt :)
    Knap dat je na het vervelende nieuws de draad weer hebt opgepakt!
    Mooie foto's trouwens, je bent al lekker bruin zo te zien! En is DSC01149 het Green Point stadium in Kaapstad?? Gaaf man! Ben jaloers! :p

    Veel plezier nog!:D

    Groetjes Matthijs

  • 10 Maart 2011 - 16:45

    Wilma:

    Hai Jantien.

    Vandaag over zeven weken !!!!
    Weer een leuk verhaal hoor, en dan die mooie foto's.
    We kregen nog een kaart van de ouders van Melissa, erg fijn die belangstelling.
    Geniet van alles, en zondag veel plezier in Kirstenbosch.:) :)

    Groetjes Mama.

  • 10 Maart 2011 - 17:16

    Fam.Bos:

    Hoi Jantien,

    Langs deze weg willen we jou nog condoleren met het verlies van jouw opa.
    Heel veel sterkte!

  • 10 Maart 2011 - 17:40

    Ellen:

    Hej Jantien,
    Zo wat heftig van je opa!! Gecondoleerd!

    Ik lees al je verhalen, en wat heb je het daar onwijs gaaf!
    Hier is het druk druk, stage afstuderen enz....

    Meis geniet er van!!

    Liefss vanuit Goor

  • 10 Maart 2011 - 19:03

    André:

    Hoi Jantien, net al even gebeld met elkaar, maar toch nog even een reactie. Erg mooi geschreven, ook dit verhaal. We hebben stapels kaarten gehad, erg fijn. We zullen ze allemaal bewaren, dan kun je ze straks ook lezen. Nog 49 dagen, ik ben al aan het aftellen. Doe je best op stage en geniet ook van de vrije tijd. Groeten, xxx pa.

  • 10 Maart 2011 - 20:43

    Hanneke:

    He zuster!!

    Leuk verhaal weer hoor! En die foto's zijn ook erg mooi. Op die 2e foto heb je ook het ABSA gebouw gezet he! Hierin zit dus Hemisphere, moet je zeker heen gaan binnenkort! Heerlijke cocktails drinken!
    Nou we spreken elkaar snel weer.

    Liefs HANNES

  • 10 Maart 2011 - 21:55

    Sandra:

    hey jantien,

    gecondoleerd met je opa en wat een moeilijke keuze of niet?
    je verhalen zijn erg leuk om te lezen
    fijn dat je het zo naar je zin hebt en zoveel ziet en doet...
    heel veel plezier en geniet er van he!!!

  • 10 Maart 2011 - 22:15

    Marcel:

    Hey Jantien,

    Gecondoleerd met je opa, sterk dat je zo door gaat! Verder mooi verhaal weer, succes en natuurlijk have fun!

  • 11 Maart 2011 - 14:52

    Hanneke:

    Ik bedoelde trouwens de 1e foto!!

  • 11 Maart 2011 - 20:39

    Rianne:

    hey meissie, gecondoleerd met t verlies van je opa. Wat naar voor jou en je familie.

    Ik lees je verhalen met een glimlach.. geniet ervan! lfs Rianne

  • 12 Maart 2011 - 17:14

    Jarno..:

    Hee!
    Leuk om te horen hoe goed het daar gaat:D;)
    Vandaag was het de warmste dag van dit jaar hier, nou tot nu toe dan:D 15 graden:D haha vergeleken met het weer waar jij bent wel ietsje pietsje kouder he;) haha
    maar gecondeleert met t verlies van je opa..
    we missen je wel in nederland hoor... maar de cito is geweest:D De meeste hebben heel erg goed gescoort:D En het haarschooltheater was ook ontzettend leuk:D! Bel je nog een keer naar de haarschool? dat vonden we de vorige x echt heel erg leuk:D! nou ik ga weer.....

    Groeetjees Jarno

  • 13 Maart 2011 - 21:35

    Gerrit:

    Beste Jantien,
    En dan kom ik weer, meestal als laatste een reactie na jouw verslag op de zondagavond, maar ook zo beloofd en toegezegd. Ook een zondagavond om niet gauw te vergeten en dan doel ik niet op hetgeen afgelopen week allemaal op ons persoonlijke vlak is gebeurd. Een verdrietige week en toch ook een mooie week dat een afscheid op zo'n mooie manier kan plaatsvinden. We moeten de knop weer omdraaien en weer gaan genieten van wat het leven ons weer brengen gaat, ook zal dat wel weer niet allemaal rozengeur en maneschijn zijn. Afgelopen weken vaak zitten klagen dat er in ons Deepen maar weinig actie is en zo weinig gebeurd. Weinig stof om over te schrijven, hoewel ik sinds vele jaren weer tot mijn verbazing carnavalsvierders bij ons door de straat zag lopen. Misschien verdwaalde feestgangers, misschien de oorzaak dicht bij Bello's Bar te wonen. Maar begin toch ook wel het gevoel te krijgen, laat het maar zo, is wel rustig maar hebben gelukkig ook niet de problemen die elders in de weeld gaande zijn. Dan maar minder stof om over te schrijven. Alle avonden op tv de beelden van de opstanden in de Arabische landen met elke dag weer de vele mensen die er niet meer zijn en dan op op deze avond de verschrikkeleijke beelden van Japan. Dit zal jullie ook niet zijn ontgaan, maar een filmregiseur zou dit niet zo in beeld hebben kunnen brengen. Je houdt het toch niet voor mogelijk hetgeen daar is gebeurd en nog gebeurt op dit moment (instorten kerncentrales).
    Jij in dat dat verre mooie Afrika, wij in dat mooie pleitske Deepen, wat kunnen wij gelukkig zijn, maar vaak daar niet bij stil staan. Hoewel, afgelopen week zijn er ca 60 ooievaars over Diepenheim gevlogen, of dit nog gevolgen (nieuwe leerlingen?) zal krijgen is even afwachten. En straks als jij naar Boonk loopt zal pa of ma wel meemoeten, want je moet dan door het donkere BinnensteBuitenbos lopen, dat op de rolschaatsbaan komende weken wordt aangelegd. Misschien verstandig even een paar wilde beesten mee te brengen. Misschien wordt het wel mooi, maar dat het mooi is waar jij zit is wel duidelijk, gezien de vele foto's die jullie plaatsen De moeite waard om te bekijken. Ik stop ermee, hopenlijk volgende keer meer nieuws. Het ga je goed en de groetjes weer van Janny en Gerrit.

  • 13 Maart 2011 - 21:39

    Malou:

    Gecondoleerd nog met je opa. Wel heel fijn dat je via Hanneke nog je zegje hebt kunnen doen.
    Daarnaast is het super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Zo gaat de tijd toch best snel. Kijk vol jaloezie naar je kiekjes!

    Have fun xxx

  • 16 Maart 2011 - 10:25

    Mitsi Muchacho:

    we zaten laatst in onze agenda te kijken.. en je komt al zoooo snel eigenlijk weer:D we missen je hier! Enn je bent weer super bruin, je gaat gewoon bruin de zomer in jij..... grr, nu kan ik er zelfs niet meer met wortelolie tegenop...!!! tot mails

  • 16 Maart 2011 - 17:33

    Rulleke:


    Wat een gewelig leuk verhaal weer.
    De foto's zijn prachtig, vooral het gesmurkte kropje.:D :D
    Ik zie echt uit naar het volgende verhaal.
    Je ouders zullen je wel missen, je bent zo'n lekkere kletskous.
    Oefen je nog veel op je gitaar?
    Mijn zangtalent gaat een beetje achteruit.
    Volgende week moet ik nog optreden in Paradiso.
    Met mijn studie gaat het prima, de meeste vakken gaan moeiteloos alleen fruitkennis gaat wat minder.
    Vandaag was het mooi weer, we zijn nog naar de duinen geweest om pannenkoeken te bakken.
    Het uitgaan is wel saai zonder jou, ik kan me dan verheugen dat je weer meegaat.
    Het trommeltje raakt al aardig leeg, maar erg leuk gedaan.
    Herman vroeg wanneer je weer kwam, maar Jetje wist alles al te vertellen.
    De Dollemanshoed heeft een nieuwe eigenaar, de inrichting is erg leuk geworden.:D :D
    Vanavond heb ik balletles, ik ben al vier weken niet meer geweest de dunking gaat vast niet zo lekker.
    Lieve Jantien ik wens je nog veel plezier in het Zonninge Afrikalala, en tot horens.
    Dikke Kus van Rulleke :D:D:D


  • 17 Maart 2011 - 11:16

    Dulleke:

    He Jantien,

    ik zag net dat Rulleke gereageerd had op je site, dus dan moet ik (Dulleke) toch ook maar even een reactie plaatsen.
    Hoe is het met je aardappels? Groeien ze al een beetje?
    Henk mist je enorm. Hij heeft het altijd over je bij de voetbal.
    Petronella heeft trouwens alweer een nieuwe vriend. Bertha vertelde me dat hij ook uit Afrika kwam.
    Over vriendjes gesproken, hoe gaat het met jouw vriendjes daar?
    De bank staat wel mooi, al lijkt de tafel wat donker. Ook de tv doet het goed.
    Ik weet alleen nog niet waar ik de radio neer ga zetten.
    De kapper is gister geweest. Frans heeft de haren weer mooi zitten.
    Nou we zien elkaar zaterdag!

    Groeten,

    Dullke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Jantien

Iets korts over mijzelf? Nou okee.. Ik zit in mijn 3e jaar v.d. Pabo @ Edith Stein.. Als het goed is het laatste jaar ! :D Verder ga ik veel stappen en hou ik wel van een potje volleybal / gitaar spelen ;)

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 116995

Voorgaande reizen:

23 Januari 2011 - 20 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: