Stage en carnaval - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jantien Traa - WaarBenJij.nu Stage en carnaval - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jantien Traa - WaarBenJij.nu

Stage en carnaval

Door: Jantien

Blijf op de hoogte en volg Jantien

17 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal! :D:D Hier een berichtje vanuit het heerlijke zonnige Capetown. Het was vandaag erg warm, heerlijk! We hebben swimming-gala gehad met heel Key stage 1 & 2 (dat is groep 3 t/m 8 in Nederland).
Het was erg leuk om te zien! Sommige leerlingen konden niet zwemmen, en sommigen waren echt super goed! Laatst moesten de leerlingen een pooljump maken in uniform ter promotie van de school. Daarna kwam ook het idee om dit ook met de leerkrachten in gewone kleding te doen. Melissa en ik hadden dat niet meegekregen, en alle leerkrachten hadden netjes schone kleding mee (behalve wij). Toen we bij het zwembad zaten en iedereen nat was (behalve wij) wilden we ons natuurlijk niet laten kennen en hebben we plotseling voor alle leerkrachten de pooljump ook gemaakt hahahaha! (zie foto) Dat was echt lachen (behalve voor Chris, want later moesten we met hem mee de auto in).

Ik heb nog steeds geen bericht van Home Affairs dat ik mijn visum kan ophalen (hmm dit gaat me toch wel een beetje lang duren). Afgelopen donderdag moesten Melissa en ik verhuizen naar een andere kamer (veel kleiner en geen eigen badkamer), maar we zijn sinds maandag weer terug in onze oude vertrouwde kamer!! Yeuhj! Vanaf begin april gaan Melissa en ik waarschijnlijk naar de Groote Schuur voor 2 weken totdat mijn ouders komen op 29 april. Dit doen we omdat we in de Timour Hall Villa anders ook weer moesten verhuizen van kamer (2x ofzo). De Groote Schuur is veel goedkoper (de helft namelijk), het is inclusief eten, en inclusief internet. Het eten is alleen niet lekker maja pech gehad haha!

Afgelopen vrijdag zijn we met de andere Nederlandse studenten naar Longstreet geweest (de Dupliner), dat was echt gezellig! De zaterdag zijn we naar het slavenmuseum geweest in Capetown. We hadden veel over de slaven gezien en gehoord en wilden dus daarom een bezoekje aan het museum wagen. We hebben daar een film gekeken en veel dingen gezien, het was erg indrukwekkend. Het museum was vroeger de plaats waar de slaven in Zuid-Afrika verhandeld werden en moesten werken. Na afloop hoorden we dat er nog een ander museum is die nog mooier is, wie weet!
De afgelopen week was een erg leuke week op stage! Ik heb veel lessen gegeven. Afgelopen woensdag ging Miss Harrower (mijn mentor) haar vrienden ophalen van het vliegveld en was die middag dus niet op school. Ik mocht de klas zelf draaien van de directeur (erg leuk!:D). Dit weekend is het lang weekend hier omdat het vandaag 'Staint Patrick's Day' is en maandag ‘Human Rights Day’. Komende week ga ik veel lessen geven (life-skills, nummercy, reasoning, science etc) en ga ik ook met de leerlingen voor science mais/bonen planten, net zoals ik ook met groep 7b/8b in Nederland gedaan heb. Het word een groot onderzoek en afgelopen woensdag heb ik met de leerlingen flip-boekjes gemaakt over ‘germination’ (ontkieming van een zaadje). Binnenkort is er in de klas een tentoonstelling waar alle ouders komen en dan gaan we het onderzoek ook tentoonstellen. Het valt mij erg op dat er op deze school erg veel aandacht wordt besteed aan rekenen (nummercy), taal (literacy) en er is in mijn klas ook veel aandacht voor science.

Op de International School dragen ze elke dag een uniform en moeten ze elke ochtend met hun eigen afdeling (groep 3 t/m 5 of groep 5 t/m 8) verzamelen in een line-up. Ook na de pauze moet elke klas in een rij gaan staan. Er wordt dan gecontroleerd of het uniform dan nog wel goed/netjes zit. De line-up heb ik gefilmd (zie video’s).
Dit weekend wordt een zwaar weekend. Zaterdag gaan we erg vroeg weg om de Table Mountain te beklimmen. Ik heb er echt super veel zin in! ‘S avonds gaan we naar naar Mama Africa (restaurant) en stappen in Longstreet (dan vieren ze in Capetown carnaval, wel iets anders dan in Nederland). Gelukkig dacht ik! Toch wel carnaval in Afrika! Want ik wou oh zo graag carnaval vieren!! :D Bij Mama Africa ga ik krokodil eten heb ik besloten. Ik ben benieuwd aaah haha (de slakken-snails- bij Mimos durf ik nog niet). Zondag gaan we naar het strand en maandag willen we naar het grootste winkelcentrum van (weet ik niet, maar moest heel mooi zijn haha!).
Zaterdag/zondag moet het hier erg warm worden. Ik ben benieuwd! Lekker genieten want volgende week gaan Melissa en ik weer heel erg hard aan de slag met ons onderzoek (de donderdag/vrijdag gaan we extra naar stage toe). We kopen hier dan op school in de schoolkantine altijd een choco-delight, want die man die dat maakt is zoooo goed! Ik vind het wel ongezond trouwens, want alle leerkrachten eten bij de ochtendpauze (10uur) al chips, pasta, popcorn etc. Ik zeg: dat is dus geen goed voorbeeld. Wij doen dat natuurlijk niet. We hebben laatst nog een compliment gekregen van de Nederlanders die ook bij de Timour Hall Villa verblijven. Ze zeiden dat we elke avond zo goed en gezond kookten voor ons zelf. Jaja! Van elke bezoeker van de Timour Hall Villa leren we wel wat op het gebied van koken. Echt waar, als ik weer kom kan ik super koken! Dus.. Hanneke, mam en pap. Jullie moeten eraan geloven in mei. Dan ga ik voor jullie een 5 gangen diner koken! hihi :D


Tot snel, en veel liefs Jantien

  • 17 Maart 2011 - 14:06

    André:

    Hoi Jantien, dat van dat diner dat staat, 5 gangen ook! Druk weekeind voor de boeg, dus. Veel drinken tijdens de tocht naar de top van de Tafelberg (water!). Dat visum moet je wel in de gaten houden, anders moeten we 20 mei nog alleen naar huis. Heel veel plezier en de groeten, xxx papa.

  • 17 Maart 2011 - 14:21

    Inge:

    die vader van jou is ook zo snel hé!
    Was hij dat (vroeger) ook met voetballen??

  • 17 Maart 2011 - 15:22

    Wilma:

    Hai Jantien
    Nog zes weken !!!! :D:D:D
    Zo te lezen verveel je je niet.
    Weer een leuk verhaal met foto's
    Dat vijf gangen diner zie ik wel zitten!
    Heel veel plezier.
    Dikke kus van mij.
    Mama.

  • 17 Maart 2011 - 15:25

    Wilma:

    Nog even over Papa.
    Met voetballen was hij niet snel maar wel erg gemeen ha ha :D:D:D

  • 17 Maart 2011 - 18:28

    Jolien :

    Leuk Jantien:D weer een topverhaal!:D
    Leuke foto's en filmpjes!
    Succes met krokodil eten haha:P
    Wat cool datje gaatjes heb laten schieten joh:D
    Ik hou je in de gaten!
    Veel liefs Jolien

  • 18 Maart 2011 - 16:39

    Jorien:

    Leuk filmpje hoor jantien! Hahahaha:P

  • 18 Maart 2011 - 20:34

    André:

    Hoi Jantien, kijk je even naar je foto-tegoed. Ik heb er 175 toegevoegd, wel iets ruimte bewaren voor onze rondreis, he? XXX, je VADER!!!!!

  • 21 Maart 2011 - 11:10

    Hanneke:

    Leuke filmpjes zus!
    Je hebt prachtige oorbellen, nu ik nog.
    Deze week moet ik nog 3 of 4 dagen werken en vanaf dan 2 dagen in de week (kleuters). Ben benieuwd hoe dat is.
    Nog een paar weekjes en dan gaan vader & moeder ook al die kant op!
    Afterparty @ in Traa! :D
    Veel plezier vandaag op je vrije dag!!

    Liefs Hanneke

  • 22 Maart 2011 - 13:30

    Hanneke Van Dalen:

    Haha lekker bezig Jantienie
    frans zei tegen frans in het frans is frans in het frans ook frans?! nee zei frans tegen frans in het frans want frans in het frans is FRANCOIS!
    Laterssssss

  • 23 Maart 2011 - 19:55

    Joke Van Dina :

    Even een berichtje uit de voorstad van Diepenheim!Haha!
    Volgen met belangstelling jouw avonturen in Zuid Afrika!
    Fijn dat je het zo naar de zin hebt!
    Je kijkt zeker ook uit naar het bezoek van je ouders en (oude)buren!
    Je moeder heeft vanmiddag al een heel jeugdig tuniek gekocht voor de reis!

    Groetjes en lekker genieten!
    Joke

  • 24 Maart 2011 - 04:45

    Jantien:

    Hoi Joke! Wat leuk dat je mijn verhalen volgt!
    Haha oke dat is goed om te horen, mijn moeder moet er natuurlijk wel hip bijlopen hier haha! :D

  • 24 Maart 2011 - 20:17

    Joke Van Dalen:

    Hoi Jantien,
    Leuk om ook jouw verhaal te lezen en je foto's te bekijken.Net als jouw ouders zien wij er ook naar uit te komen en Capetown en omgeving te ontdekken.Hopelijk kan Hanneke ook straks in de Groote Schuur terecht bij jullie.
    Wat fijn dat jullie het zo gezellig hebben met elkaar.

    Groeten Hans en Joke van Dalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Jantien

Iets korts over mijzelf? Nou okee.. Ik zit in mijn 3e jaar v.d. Pabo @ Edith Stein.. Als het goed is het laatste jaar ! :D Verder ga ik veel stappen en hou ik wel van een potje volleybal / gitaar spelen ;)

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 116996

Voorgaande reizen:

23 Januari 2011 - 20 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: